Hoppa till sidans innehåll

Allmän information om träning


Träning
Ulricehamns KK:s huvudtränare heter Eva Andersson. Hon har det övergripande sportsliga ansvaret för säsongsupplägg, träning och tävling. Till sin hjälp har hon ett antal tränare och hjälptränare. Alla våra tränare har tränat konståkning i många år och har erfarenhet och kunskap. Utnyttja denna resurs och ställ frågor om det ni funderar på. Vi har också samlat några råd i ett dokument; Regler och tips för åkare.

Respektive grupps tränare återfinns under fliken Tränare.

Träningen bedrivs på fasta tider för alla grupper och de ordinarie tiderna för träning kommer att återfinnas under länken Träningstider(inaktiv). När det gäller information om säsongens träningstider hänvisar vi för stunden till dokumentet Säsongsinformation och den information som finns under Klubbnytt och på anslagstavlan i ishallen samt under "Kopplingen" i Ulricehamns tidning.

Frånvaro: Glöm inte att anmäla om ni inte kan komma till träningen. Detta sker till respektive grupps tränare.

För att bli en komplett konståkare behöver is-träningen kompletteras med moment som bygger upp bland annat styrka, kondittion, koordination och smidighet. Momenten för detta beskrivs nedan.

De träningsresultat du uppnår beror framför allt på Dig själv, Ditt arbete, Ditt engagemang, och Din träningsnärvaro!

Markträning
är en träningsform där vi jobbar med skadeförebyggande träning genom att stärka åkarens rörelse mönster till att bygga muskeln genom att jobba rätt. Vi tränar även balans och rörligheten i muskulaturen. Vi lägger även in konståkningsmoment för att sätta den rätta rörelse mönstret på golv.

Off-ice
är en träningsform där vi jobbar vidare på att träna konståkningsmoment, balans, rörlighet och vighet, t.ex rotation, hopp, flygskär och spagat m.m.

Fys
När rörelse mönstret är starkt jobbar vi framför allt med att öka åkarens styrka i ben, bål, armar samt övriga muskler för att stärka åkarens muskulatur.

Löpning
Då jobbar vi med max 5 km löpning och vi växlar genom olika intervaller eller ren löpning på den enskildas nivå.

Dans
Vi ökar åkarens rörlighet, koordination, balans, hållning, sträckningar i armar/ben, förmedla en känsla och kunna uttrycka sig kroppsligt. Vi jobbar både med balett/jazz och modern dans.

Egenträning
För att bli en bra konståkare är det viktigt att träna upp styrka, spänst, balans och vighet. Därför är det bra att träna en stund då och då på hemmaplan. Framför allt är det viktigt att stretcha, d.v.s. att försöka komma ner i split och spagat. Här är ett ca 20 min långt träningsprogram som kan vara en bra grund att starta ifrån: Träningsprogram - 20 min - UKK.

Träningsläger
UKK brukar ha extra träningstillfällen på höst-, jul-, och sportlov. Om det är praktiskt möjligt ordnas ”läger” med träning under flera dagar, ibland med mat och övernattning. Deltagarna betalar självkostnadspris för mat och ev lokalhyra.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:26 Skribent: Markus Håkansson

UKK:s sponsorer

Ulricehamns sparbank

 

Tranemo G-betong

 

Stadens kafferosteri

Nordic Wellness

Näringsliv Ulricehamn

  

hokerumfastighet

 

 

  UKK på Facebook

 Camp Ulricehamn 2018

           

Postadress:
Ulricehamns KK - Konståkning
Lassalyckan, Idrottsgatan
52333 Ulricehamn

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info