Hoppa till sidans innehåll

Utrustning / Skridskoråd


Utrustning
Lämplig utrustning för träning är skridskor med skydd, hjälm (inte cykelhjälm), vantar, vattenflaska (ej skridskoskolan) och bekväma kläder (ej jeans). Tränarna behöver kunna se hur man rör sig, varför åtsittande kläder är att föredra. När åkarna blir duktigare är det lämpligt att träna i tunnare tajta kläder och ha med sig överdragskläder. Bra överdragsbyxor med hel dragkedja längs hela byxbenet, finns att köpa på Team Sportia.
UKK har även viss försäljning av kläder. 

Alla åkare bär hjälm de första åren, även under tävling/uppvisning. Tränarna bedömer när man klarar sig utan hjälm. Efter det att föräldrarna gett sin tillåtelse får man åka utan hjälm. Ofta sammanfaller det med när man är mogen för de första grundtesten, se Tester.

Utrustning
För att det ska vara lätt och roligt att lära sig åka skridskor följer här information om kläder och utrustning for Konståkningsskolan.

Hjälm
Hjälm är obligatoriskt i Konståkningsskolan. Hjälmen ska vara lagom stor och hakbandet ska sitta bekvämt spänt under hakan. Mössa behövs inte under hjälmen vid inomhusträning. Vill man ändå ha mössa, välj en tunn smidig mössa utan tofs eller boll.
Tränarna bedömer när man klarar sig utan hjälm. Efter det att föräldrarna gett sin tillåtelse får man åka utan hjälm. Ofta sammanfaller det med när man är mogen för de första grundtesten, se Tester.

Skridskor
Det viktigaste när man ska åka skridskor är såklart just – skridskorna. Åkarens framsteg beror till stor del på att man har rätt skridskor från början. En bra skridsko ska vara rak och stadig. Skenan ska stå 90 grader mot isen. Det är viktigt att vristen stöds av en känga med kraftigt och stadigt skaft.

 Påfrestningen på vristen blir stor eftersom man står 3-4 cm ovanför isen på en smal skena. Det är därför viktigt att vristen stöds av en känga med kraftigt och stadigt skaft. Enklare konståkningsskridskor som t.ex Jofa och Piruett som kan köpas i sportaffärer och vissa stormarknader är eller blir snabbt väldigt mjuka och orkar inte hålla vristen rak. De kan också vara så låga att vristen inte stöds korrekt. Andra skäl till att man står snett kan vara att skridskorna är för stora eller för löst knutna. Extra sockor kan hjälpa och att knyta stadigt.

Exemple på Märken som har bra skridskor med bra andrahandsvärde för åkare i Konståkingsskolan är Edea, Risport, Graf, Jackson, Wifa och Riedell. 

Vi har goda erfarenheter av råden från Sport with Success i Partille, K-skate i Göteborg och Norrköpings Skateshop. Hör gärna med dem innan ni köper nya kridskor de kan ge tips och råd för bra skridskor för ert barns nivå.
- Ishuset (Göteborg): http://ishuset.se/
- SPORT WITH SUCCESS (Partille, Sävedalen)http://sportwithsuccess.se/sv/
- Sportbutiken Linnea, K-Skate (Göteborg): http://www.k-skate.se/
- Norrköpings Skateshop (Norrköping): http://norrkopingsskateshop.com/
- Teijas Skateshop (Orsa och Stockholm): http://teijasskateshop.com/
- Tinas Konståkningsshop (Örebro): http://konstakning.net/
- MP Skating (Stenungssund): http://mpskating.com/

Om ni får goda råd från någon av ovanstående som ni vill delge är det bara att höra sig så vi kan uppdatera vår information. 

Begagnade skridskor
Det är dyrt att köpa skridskor av bra kvalité. Ett bra alternativ för att hålla kostnaderna nere är att i stället köpa begagnade skridskor. Inköpspriset är betydligt lägre än för nya och man får tillbaks en stor del av summan när man ev. säljer dem igen. Skridskorna kan sedan säljas igen och man får på så sätt i regel tillbaks större delen av den summa man betalat. 

De märken som finns har vissa olikheter i modellerna. Därför kan åkningen, under en kortare tid, påverkas negativt om man byter från ett märke till ett annat.

När man köper begagnade skridskor ska man vara observant på fel på skon eller skenan som gör den olämplig. De är t.ex. inte helt ovanligt att det finns "knäckta" skridskor till försäljning. Det ser man på att själva skaftet har ett veck som gör att det inte är så stabilt som det ska.

Köp & Sälj
Begagnad utrustning kan ni bland annat hitta under Köp & Sälj. Liknande sidor kan ni även hitta på andra konståkningsklubbars hemsidor.

Skötselråd
Undersäsongen

  • Sätt alltid på skenskydd när du inte är på isen.
  • När skridskorna vilar skall de ha mjuka skenskydd för att inte rosta.
  • Torka av skridskor och skenor noga efter åkning och låt dem torka i rumstemperatur, aldrig över element eller i torkskåp.
  • Förvara gärna skridskorna var för sig i en tygpåse för att undvika repor på skon.
  • Smörj in lädret regelbundet och kontrollera så inga skruvar är lösa.
  • Låt en kunnig konståkningsslipare slipa skridskorna med jämna mellanrum (prata med barnets tränare innan ni slipar skridskorna).  

 Att knyta sin skridsko rätt är oerhört viktigt för att inte fördärva skon men också för en fotriktig belastning. Knytningen skall vara som hårdast över lästen, mitt på skon.

När säsongen är slut

  • Förvara aldrig skridskor med hårda skydd på.
  • Smörj in läder med skofett
  • Förvara skridskorna upprätt så att de kan torka ur.
  • Använd mjuka skenskydd i backen eller väskan

Sälj dem gärna vidare om de är i gott skick. Ett utmärkt sätt är via klubbens hemsida och vid våra träningar och läger låta andra åkare testa om skridskorna passar. En god skridskovård är förutsättningen för att bägge parter ska göra en ”bra affär”.

Ett par länkar till bra information om skridskor. 

Googla och ni finner mer!
Skridskoslipning ingår i medlems- och träningsavgiften. Skridskor som önskas slipade läggs i lådan märkt "Oslipade skridskor" i förrådet. Färdigslipade skridskor hämtas i lådan märkt "Slipade Skridskor" i samma rum.
Tränarna kan ge råd om utrustningen, exempelvis hur skridskor snöras. Skridskor förvaras bäst separat i varsin tygpåse. Efter åkningen torkas skenorna av med en liten handduk. Tänk på att då och då spola ur skenskydden då det kan samlas småsten i dessa.

Köp & Sälj
Begagnad utrustning kan ni bland annat hitta under Köp & Sälj. Liknande sidor kan ni även hitta på andra konståkningsklubbars hemsidor.

Kläder
Lagom varma bekväma kläder som det går lätt att röra sig i räcker från början. Använd gärna kläder i lager på lager så att det går lätt att ta av ett lager om det blir för varmt. När åkarna har tränat en tid brukar de vilja använda tights för att få större rörelsefrihet. Då är det viktigt att tänka på att hålla benmusklerna varma, isen kyler nerifrån. Minst dubbla lager tights behövs, det ena paret kan gärna vara fordrat med fleece. Tights med fleece finns i vanliga sportaffärer. Tights utan fot och strumpor till är mer praktiskt än strumpbyxor med fot. Tunna, rena, välsittande, smidiga strumpor med så få sömmar som möjligt är bra i skridskor. Med raggsockor i skridskorna blir det vingligare att åka.

Vi som arbetar som tränare tycker att det är bra att kunna se om armar och ben är sträckta eller böjda, därför ser vi gärna tighta kläder.

Vantar
Förutom att vantar behövs för att hålla händerna varma är de viktiga för att skydda händer och fingrar vid fall. Vantar är obligatoriskt på ise

Ordning och reda
Kom i god tid och gör er klara före träningen startar och byt om i omklädningsrummet.

  • Värm upp om tid finns, jogga i hallen och/eller ta med ett hopprep.
  • När träningstiden börjar skall alla vara ombytta och beredda att gå på isen.
  • Anmäl alltid frånvaro till tränaren. Om ni inte kan nå tränaren på telefon, skicka bud med en kamrat. Tänk på din hälsa, träna inte när du är sjuk.
  • Inga tuggummin på isen. Prata hinner man med före och efter träningarna.
  • På isen är det tränarna som alla skall lyssna på, då blir det bäst resultat.
  • Alla måste hjälpa till att hålla ordning. De grupper som tränar mest, har tillgång till en låda i förrådet. Där förvaras skridskor och annat personligt material. I förrådet finns pärmar, dator och mycket mer. Ute i ishallen finns dessutom ett förråd för förvaring av större föremål och kläder till försäljning.
  • Glöm inte bort att dricka under träningarna, man förlorar mer vätska än man tror under ett pass.
  • Efter träningen är det bra att ha med en frukt eller smörgås att äta.
  • Tala alltid om för tränaren om du har allergi, sjukdom, eller annat som kan påverka dig under träningen, allt för din egen säkerhet.
Uppdaterad: 28 JAN 2018 18:27 Skribent: Markus Håkansson

UKK:s sponsorer

 

 Tranemo G-betong

Ulricehamns sparbank

Stadens kafferosteri

Nordic Wellness

Näringsliv Ulricehamn

  

hokerumfastighet

 

 

  UKK på Facebook

 Camp Ulricehamn 2018

           

Postadress:
Ulricehamns KK - Konståkning
Lassalyckan, Idrottsgatan
52333 Ulricehamn

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info