Hoppa till sidans innehåll

Jens i Växjö


Växjö marathon

 

Förberedelser

 

Vilade 2 veckor efter Stockholm marathon och drog sedan igång träningen mot Växjö. Bestämde tidigt att jag skulle försöka öka mängden och lägga en rejäl grund under sommarmånaderna. Semestern i juli rullade på fint trots att vi var på resande fot mest hela tiden. Jag loggade över 30 mil och det var mer än någonsin under en månad. Augusti gick också bra med lika mycket mängd och jag var fylld av självförtroende när det var dags att dra igång den mara förberedande perioden i september.

 

Mängden hölls uppe, men ett distanspass i veckan byttes ut mot mara intervaller. Precis som vanligt kändes det lite kantigt och inte helt avslappnat i mara fart under de första passen. Men efter ett par veckor körde jag 3X4km som gick något fortare än tänkt tävlingsfart utan att det kändes superansträngande.

 

Under oktober trappades träningen ner i mängd men ju närmare maran jag kom ju fler pass gick i mara fart. 12 dagar innan genomförde jag ett dubbelblock. 3 km uppvärmning 12km i mara fart 3 km nedvarvning på morgonen 5h vila och sedan kördes samma pass på eftermiddagen.

 

Långpass kördes naturligtvis hela sommaren aldrig kortare än 25 km och som längst 32km. oftast 30km. De sista långpassen sprangs med 5-7km i mara fart. Oerhört nyttigt att springa tävlingsfart med trötta ben.

 

Loppet

Hela familjen åkte ner redan på torsdagen till mamma i norra Skåne. På så sätt fick jag en kort bilresa till Växjö på lördagen och en nog så viktigt vilodag att skaka av
resbenen.

 

Barn och fru stannade kvar i Osby och lillebror följde med som support. Växjö består av en 8 varvs bana, antingen tycker man att det är dötråkigt eller gillar man det. Jag tycker det är perfekt av flera skäl. Dels är det lätt att dela upp loppet i smådelar vilket jag tycker underlättar mentalt. Sedan går det utmärkt att ställa ut egen dricka och energi. Jag ställde ut så att jag hade egen dricka till de 5 sista varven. Tejpade gel på flaskorna till 3 av varven. Enormt mycket lättare att få i sig
dricka ur en flaska än en plastmugg. Upplevde aldrig under loppet att jag var låg på energi.

 

När starten gick hittade jag rätt kvickt en bra klunga som låg i rätt fart. Planen var att hålla 4:35 vilket skulle ge 3:13:33 i sluttid. Fram till 21,1 km låg jag kvar i samma klunga som dock hade reducerats lite under tiden. Halvvägs passerade
jag 2 s under tänkt tid. Perfekt! Mellan 20 och 30 km kände jag mig stark och flera km gick under 4:30 trots att jag upplevde att jag sprang defensivt.

 

Med 7km kvar såg jag Petra Skiöld 50-100m framför mig. Blev enormt taggad av att vara på väg ifatt en så duktig löpare. Vid 5km var jag ifatt. Trodde det skulle
vara en utmärkt rygg att hålla in mot slutet, tyvärr blev km i hennes rygg den långsammaste och jag lämnade det sällskapet. Sista 5 km sprang jag om många och jag tappade i princip ingenting. Alla km låg hela tiden under 4:40 även de sista km.

 

I mål mådde jag plötsligt lite illa och fick lämna sista varvets dryck på gräsmattan. Enormt glad över att ha persat med 14 min men framförallt över det sättet som jag sprang på. Jag kände mig starkt hela loppet och huvudet var med mig hela
tiden vilket är nog så viktigt under en mara.

 

Alla varv låg inom 40 s det första och sista varvet och det sista var långsammast övriga varv gick på ungefär samma tid. Andra halvan gick 42 sekunder snabbare än första halvan. Måltiden underskreds med  44 sekunder.

 

Detta lopp kom också att bli mitt sista i ULK linnet då jag inför nästa säsong bytt klubbtillhörighet till IF Mantra sport.

 

Det har varit en fin tid i klubben men jag kände att jag behövde en nytändning och ny inspiration. Hoppas naturligtvis att jag stöter på de flesta av er ute på tävlingar
och i träningsspåret.

 

//Jens Svensson

 

Uppdaterad: 04 NOV 2013 16:42 Skribent: Gunnar Nilsson

Vill du bli medlem?

Läs om klubben här.

Stöd klubben genom att gå till Gräsroten och ange Uppsala LK  som din favoritförening när du spelar på svenska spel.

Stöd ULK när du handlar på nätet!


Här hittar du sponsorhuset REA-kampanjer

Ladda ner Sponsorhuset-appen! Nu finns Sponsorhuset som App att ladda ner på för både iOS och Android. Med appen på din telefon och surfplatta blir det mycket enklare att stödja Uppsala Löparklubb när du ska beställa saker på nätet. Ladda ner den här och kom igång!
App Store och Google Play

Besök Uppsala Löparklubb
på Facebook 

Postadress:
Uppsala LK
C/o Tomas Thim, Slöjdgatan 21
75238 Uppsala

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info