Hoppa till sidans innehåll

Causeway Crossing


SANY0121

Causeway Crossing, ett riktigt terränglopp.

Det var ju inte frågan om ett ökenlopp eller ett väldigt långt lopp. Eftersom Jordanien blev inställt var det här ett av loppen vi ”fick” som plåster på såren.

Det fanns distanserna 25 – 50 – 100 km. Och ni som känner mig förstår att jag gick på 100 km. Träningen under våren har inte varit optimala. Jag kämpar med ett högt blodtryck som läkarna inte hittar rätt medicin till mig för. Men 2 veckor innan loppet var jag ute på 2 dryga 27 km rundor. Och 2 sådana rundor på en och samma vecka var det länge sedan jag gjorde, så jag började känna mig optimistisk. Andra rundan gick på 30 sekunder snabbare per km än den första.

Jag hade ju set banprofilen och visst var den lite avskräckande, men med tanke på att maxtiden skulle vara 18 timmar tyckte jag att det skulle jag väl ro iland med.

Men så 1 vecka innan avresa kom oroande mail. De hade gjort om banan. Man skulle springa 2 vändbanor. Den första gick inåt land och tillbaka igen och sedan längs kusten och tillbaka.

Den första vändpunkten inåt land på 58 kim skulle man avklara på 8,28 km per timma. Till nästa vändpunkt 7,45 och sedan ”hem” på 7,18 per timma.

Jag behövde inte fundera länge innan jag förstod att det ju var kört för mig. Och jag ville ju inte komma till 58 km för att sedan inte få se kuststräckan. På 50 km rundan var maxtiden satt till 6 km per timma, så det tyckte jag var mera realistiskt med råge.

Avresa var torsdag morgon och sedan var jag i Belfast 10:40. En kort taxiresa och jag var vid BnB:et. Eftermiddagen tillbringade jag med att traska runt i centrum, för att sedan komma tillbaka till rummet för lite vila och planering för kvällens aktiviteter.

Jag hittade en jättemysig riktigt gammal Irländsk pub som fick bli vätskestation. Sedan bar det av till nästa pub för lite energipåfyllning. Pasta med musslor, bläckfiskringar, mini havskräftor och någon stekt fiskfilé. Allt nedsköljt med ytterligare vätska.

 20150521_171911  20150521_190307

Sedan kunde jag ta det lugnt, upphämtning för transport till loppet var först 12:00 på fredagen.

Vi bodde på ett jättemysigt ställe med självhushåll. Tyvärr hade jag inte fått reda på detta i förhand, men vi stannade på vägen för att proviantera. Frukost muffins, ost, mjölk och bananer. Och så 2 öl att ha efter målgång. 

100 km löparna skulle starta klockan 5 på morgonen så det kändes lite skönt att jag inte skulle med här. Vi på 50 km skulle starta 12:00. Jag kollar ju inte TV så mycket och hänger inte med i serier, men serien ”Games of thrones” är inspelad där vi skulle springa.

Jag var ute tidigt på morgonen och kände på vädret. Helt vindstilla, fantastisk dag att springa i. Och längre fram på förmiddagen kom till och med solen fram. Kunde det bli bättre?

Det var skönt att ha förmiddagen att ladda upp och göra mig klar. 30 minuter innan start fick jag åka till starten.

Totalt var det bortåt 150 tävlande, 20 på 100 km och bortåt 100 på 50.

När det bar iväg dröjde det inte läng innan jag låg sist. Det började tufft med en gång. Sedan en lång kuststräcka med dels lösa kullerstenar typ, klippblock, lite strand vada i slipprig hal bred tång. Så här var det i princip till första vätskekontrollen efter 8 km. Och hit hade jag verkligen inte lyckats hålla några 6 km i timmen. Efter den här kontrollen var det inget förrän vändpunkten 16 km i väg. Så det gällde att ha vätska med sig så det skulle räcka.

Nu kom man ut på riktiga stigar. Upp och ner och med lite trappor här och där, för att inte tala om alla stättor som det var att klättra över. Helt fantastiska vyer, men jag gav mig inte tid att fotografera så mycket. Och jag nästan önskade att jag haft en actionkamera som hade tagit bilder regelbundet så att jag i lugn och ro kunnat titta på allt det finna här hemma. Jag hade många gånger fullt show med att hålla koll på var jag skulle sätta ner mina 48:or.

De sista 4-5 km innan vändpunkten var det bra väg, stor del asfalt, men ändå massa upp och ner. Så till vändpunkten kom jag med lite tid tillgodo. Och här satt jag ner en stund och drack rejält och fick i mig lite fruktkaka och bananer. Fick hjälp att blanda mer sportdryck av min egen specialblandning. När jag lämnade kontrollen hade jag 5-10 minuter tillgodo. Men de hade sagt vid startern att de inte skulle vara sten hårda med spärrtiderna.

Jag kämpade på för att hålla 6 km tempot, men det blev inte mycket mer. Drygt halvvägs tillbaka mot den kontrollen avvek rutten mot vad vi sprungit ut. Det bar nerför an väldigt lång asfalterad backe och vi kom fram till ett fantastiskt stenlandskap. Sedan slingrade sig stigen uppåt mot backkrönet igen, för att avslutas med 169 trappsteg innan man var uppe på toppen. Sedan stapplade jag fram ett tag innan benen började förstå att det var ”löpning” som gällde.

Lite efter vändningen kom även vändningen i vädret. Det började regna. Men jag hade jacka med så det var inte så farligt.

Värre var det när jag kom till kontrollen 8 km innan mål, innan man skulle ner på kuststräckan med stenar och klippor med tång. Här tog det stopp. Inte jag, utan det ansågs för farligt att fortsätta. Stenar med våt tång är inte att leka med när man tagit ut sig i en massa timmar. Så vi var några som lyftes av här. Men det blev i alla fall 42 km, och tiden blev 7:10. Nu hoppas jag att detta inte ska vara min nya marathontid. Jag får väl snart hitta ett riktigt marathon för att se hur det går där.

Innan duch var det gott med en av ölen för att efter duchen ta den andra. Sedan på kvällen bar det iväg till en pub för mat och mera dricka.

Om det är några i klubben som skulle vilja prova på det här kan jag rekommendera det. Jag kan tänka mig att åka igen. Ta en tur onsdag till måndag och passa på att se mer, gå på studiebesök hos Bushmill mm.

SANY0117 Här är backen som 100 km löparna fick starta uppför och sedan komma nerför efter första slingan.

SANY0120

Detta är strax efter 8-km kontrollen. Här har vi tagit oss fram längs kustan. Där vi startade är borta vid landtungan längst bort.

 

SANY0119

SANY0118

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:32 Skribent: Gunnar Nilsson

Vill du bli medlem?

Läs om klubben här.

Stöd klubben genom att gå till Gräsroten och ange Uppsala LK  som din favoritförening när du spelar på svenska spel.

Stöd ULK när du handlar på nätet!


Här hittar du sponsorhuset REA-kampanjer

Ladda ner Sponsorhuset-appen! Nu finns Sponsorhuset som App att ladda ner på för både iOS och Android. Med appen på din telefon och surfplatta blir det mycket enklare att stödja Uppsala Löparklubb när du ska beställa saker på nätet. Ladda ner den här och kom igång!
App Store och Google Play

Besök Uppsala Löparklubb
på Facebook 

Postadress:
Uppsala LK
C/o Tomas Thim, Slöjdgatan 21
75238 Uppsala

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info