Lite historik om moderklubben UMCK!
UMCK bildades 25 februari 1947
Initiativtagare Arne Rindar som inbjöd till träff på Folkets Hus.
Målsättning: att återuppliva Uppsala Motorklubb efter 16 år!
Det fanns dock redan 2 klubbar
SMK Uppsala
Uppsala AMF-avdelning
Kritiken mot dessa var att:
SMK var för ”exklusivt” och ”dyrt” och hade för svåra tävlingar!
AMF var inte anslutna till Svemo!
Representanter från båda klubbarna fanns på plats för att ”sälja” sina klubbar för att slippa en ny klubb!
Målsättning för den nya klubben skulle vara: – att få 250 – 300 medlemmar! – att försöka införliva landsbygdens ungdomar! – att arrangera lättare tävlingar!
45 medlemmar ville vara med från start och de som fick uppdraget att bilda en styrelse var:
– Arne Rindar – Henry Bergman – Börje Forsman – Erik Lundqvist – och Sigurd Karlsson som blev vald till klubbens första ordförande |
|
Man tvekade på namnet, motorklubb eller motorcykelklubb! Efter livlig debatt..... |
 |
|
Första året kördes 3 OT-tävlingar.
– En klubbtävling!
– Två öppna med 37 resp. 51 startande!
– 11 förare från klubben startade i Novemberkåsan i Västerås!
– Fyra samkväm på Stockholms Nation med ”god anslutning”!
– + varje fredag träff på Helnys Konditori!
|
UNT reportage från den första tävlingen! En bil & MC orientering på 8 mil! Dam-klasser i både bilar och MC! |
|
|
- 1948 hade man 78 medlemmar
- Bensinrestriktioner gjorde att inga tävlingar kördes med undantag av:
- Uppsalas första motocross –då kallad Scramble – kördes i Hågadalen den 9 juli!
- 5 egna förare på startlinjen!
- Stor succé - klubben fick in 3.500:-!
|
Så här såg programmet ut! Man körde en cross-tävling en fredagskväll kl. 19.15 mitt i semestermånaden! |
|
|
- 1949 hade medlemsantalet ökat till 150!
- Man körde två cross-tävlingar!
- Den 9 maj på I8 med 3.500 åskådare!
- + seriematch i Östra distriktet
- Man fick tillstånd till en 400 meters rundbana vid regementet I8!
Det finns inget album kopplat till denna sida.