Hoppa till sidans innehåll

Tips på sommarträning

26 JUN 2017 05:14
Här kommer lite tips på sommarträning.
  • Uppdaterad: 10 JUL 2018 21:03

Tanken är att sommarträning ska vara skadeförebyggande och att Ni ska bli starkare i kroppen inför kommande säsong.

Konditionsträning

Långdistans:                      6 – 10 km, ett eget jämt tempo

Kortdistans:                       3 km, högt jämt tempo (ca 75% av maxkapacitet)

Långdistans intervall:        6 – 10 st x 400 m, högt jämt tempo (använd tidtagning)

Kortdistans:                       20 – 26 st 15x15, maxtempo (lägg in en kort vila efter hälften)

Cirkelträning

Armhävningar/Situps/Upphopp/Rygglyft/Knäböj/Hopprep (variera med raka och sneda)

Gör ett x antal av varje, nästa varv dubblar du antalet. T ex, 5 st armhävningar/situps/upphopp/rygglyft, kort vila, upprepa 10 st av varje, kort vila, upprepa 20 st av varje osv. Utmana dig!

Styrketräning

Anpassa vikter så att du inte belastar tyngre än att du kan behålla tekniken.

Benböj med raka armar/Frivändningar/Ryck/Utfall

Här följer en länk med ytterligare eller kompletterande övningar.

Trevlig sommar!

Skribent: Stein Kosterhed
Epost: Adressen Gömd

facebook

************************************

Våra Huvudsponsorer

 

 

 

 Varbergs bostad

ve_logotype

 

Cashbuddy

charden

xelent

Postadress:
Varbergs BMK - Badminton
Granvägen 87
43233 Varberg

Kontakt:
Tel: 034017240
E-post: This is a mailto link

Se all info