Hoppa till sidans innehåll

Intervallträning onsdagar vid snö


Upplägg intervallträning onsdagar

Intervallträning är för svart- och juniorgrupp utifrån skidförbundets rekommendationer.

Samling onsdagar kl 19 vid skidstadion.

Syfte: Max   eller nästan maxarbete. Syftet är att öka förmågan att producera mer energi   samt att lära sig tåla den mjölksyra som bildas. Träningen ska genomföras   grennära och efterlikna tävlingsmomentet. 3-5 reps 30-90 sek. I slutet av  varje rep är man mycket trött. Vila därefter åtminstone 3-4 min för att orka   satsa för fullt i näste rep. Under vilan är det bra att röra sig lite


Vecka x

Teknik: Valfri

Backträning, 5 till 10 repetitioner (de mindre erfarna kör färre repetioner)

Upplägg:

Uppvärmning: Kör nästan halva varvet mycket lugn fart A1.
Där spåret går ihop till dubbelriktat igen öka till A2 fart för att få igång kroppen innan intervallerna
- samling uppe på högsta punkten för genomgång intervaller

Huvudpass:

Sträcka. Start skidstadion, över krönet nedför backen och vänd ca 100 m från kurvan (när farten avtar)Vänd och kör lugnt tillbaka till skidstadion - därefter direkt en intervall till.
Intervall: Kör maxfart uppför backen och se till att få med farten öven krönet.

Viktigt att på tillbaka vägen köra mycket lugnt för att uppnå max på passet.


Vecka x

Teknik: Valfri

Styrka och Intervaller

Upplägg:

Uppvärmning: Kör nästan halva varvet mycket lugn fart A1.
Där spåret delar sig öka till A2 fart för att få igång kroppen innan intervallerna
- samling där spåret går ihop igen för genomgång intervaller

Huvudpass:

Upplägg styrka: Vi kör styrketräning genom att köra staknik, dessa pass kan man lägga in i sin normala träning. Kör maxstakning 15 s och lugn 15 s - kör 10 st maxstakning. Viktigt att ha en bra träff, rätt teknik, för att få ut max

Upplägg intervall: Sträcka bortre rundan, vid vallaboden, plus lite till. Kör mellan intervallerna ca 400 m väldigt lugnt.
5 till 10 repetitioner.


Vecka x

Teknik: Valfri

Långa intervaller, 6 repetitioner (de mindre erfarna kan köra färre repetioner)

Upplägg:

Uppvärmning: Kör nästan halva varvet mycket lugn fart A1.
Där spåret går ihop till dubbelriktat igen öka till A2 fart för att få igång kroppen innan intervallerna
- samling uppe på högsta punkten för genomgång intervaller

Huvudpass:

Sträcka. Start skidstadion, över krönet nedför backen kör vidare till där spåren delar sig och vänd tillbaka och kör intervallen uppför backen. Kör sedan lugnt nedför backen och tillbaka till skidstadion - därefter direkt en intervall till.

Intervall: Kör tävlingsfart hela sträckan och se till att få med farten öven krönet och hela tiden jobba.

Viktigt att på tillbakavägen köra mycket lugnt för att uppnå max på passet.

Uppdaterad: 10 SEP 2019 17:45 Skribent: Karin Spets
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Västerås Skidklubb - Skidor
Tomas Hidman, Björnbärsgatan 2
72223 Västerås

Kontakt:
Tel: +46703596090
E-post: This is a mailto link

Se all info