Hoppa till sidans innehåll

Träningsplanering för 13 år till 16 år


På måndagar inriktar vi på oss till största delen på teknikträning då det är den typen av träning som är svårast att träna själv. Passen på måndagar avslutas för de som vill under skidperioden med intervaller.

Onsdagar kör vi intervallträning för de som under säsongen blir 13 år och äldre.

Här har vi lagt upp förslag på träningsplanering för ett år för de som är 13 till 14 år och för de som är 15 år till 16 år. 

De som blir juniorer och vill satsa har möjlighet att få ett mer individuellt träningsprogram.

Tänk på att svart grupp är åldern 13 till 14 år och att i den åldern är det viktigaste att få in en skidvana och inlärningen handlar fortfarande mycket om att leka fram tekniken.

Man kan dock i 13 års åldern om man vill påbörja en mer inriktad träning med distans- och intervallträning. Men det går lika bra för ungdomar som vill satsa att påbörja sin hårdträning inför säsongen man fyller 15 år då de flesta har hunnit längre in i puberteten. Man kan inte heller se någon skillnad som junior om man börjar vid 13 eller 15 år.

Tänk på att det viktiga är att ha roligt :)

Träningsupplägget kan med fördel minskas, en ökning kan slita för mycket på kroppen vilket visar sig t ex att man oftare blir sjuk och får försämrade resultat.

Uppdaterad: 10 SEP 2019 16:48 Skribent: Karin Spets
E-post: Adressen Gömd

Postadress:
Västerås Skidklubb - Skidor
Tomas Hidman, Björnbärsgatan 2
72223 Västerås

Kontakt:
Tel: +46703596090
E-post: info@vasterasskidklu...

Se all info