Hoppa till sidans innehåll

Varför paddla kanot?

11 APR 2021 08:01
Här är 6 skäl till varför kanotpaddling är bra för dig och din hälsa
  • Uppdaterad: 11 APR 2021 08:01

  1. Fantastiska naturupplevelser. Många svenskar har ofta inte upplevt natur- och kulturlandskapet ur ett sjöperspektiv ens i sin nära omgivning. Fågellivet och de ljusa sommarnätternas släpljus över stilla vatten blir starka och minnesvärda upplevelser. Historiska miljöer är ofta skapade för att upplevas från vattnet.
  2. Upplev harmoni. Att i lugn och jämn takt ta sig tid att vistas i naturen ger oss tid att vara sociala om vi gör det i grupp, vi får frisk luft och vi kan stressa av oss, vi lär oss om naturen och lär känna nya platser. Vi får på köpet bättre kondition, blir nöjdare och får förhoppningsvis ett längre och lyckligare liv.
  3. Personlig utveckling. Paddla kajak utan tävlingsstress är ett utmärkt sätt att stärka ditt välbefinnande och i förlängningen uppnå ökad kreativitet och mental stabilitet. Efter att du initialt övat upp säkerheten kan du i din egen takt finna ro och avkoppling. Bara det faktum att befinna sig på vattnet skapar ofta en lugnare och upplevelserik dimension i tillvaron. Paddlingen innebär en kombination av utmaning för kroppen och ro i själen. Kanot ger en personlig utveckling där man utmanas både fysiskt och mentalt där alla kan delta utan att det nödvändigtvis upplevs som fysisk träning.
  4. Du får bättre kondition och styrka. När du paddlar kajak stärker du din kropp. Du tränar stora muskelgrupper och får både bättre kondition och styrka. Inte bara armar och axlar utan även rygg- och magmuskulatur kommer i arbete. För att paddeltagen ska ge effekt och föra kajaken framåt måste du också hålla emot med benen vilket gör att även sätesmuskulatur och ben aktiveras. Och kom ihåg att du bestämmer själv hur mycket kraft du använder.
  5. Du övar upp balansen. Att paddla kajak är att ha bra balans. Balansen övar du upp förvånansvärt snabbt. Det finns flera knep att öva balansen, t.ex. hålla lite fart i stället för att möta vågor stillastående, öva stöttning med paddelns bredsida, möta vågorna med fören i stället för från sidan. Med en vattendunk eller sandpåse i för- och akterutrymmena blir kajaken stabilare om du inte medför annan last. Börja paddla i en kajak som känns säker och stabil. Med lite övning särskilt när du stiger i och ur lär du dig snabbt uppleva din kajak som komfortabel och lätthanterlig.
  6. Passar dig med funktionsnedsättning/handikapp. Kanot är en utmärkt sport för dig med olika typer av handikapp som gör att du måste sitta i rullstol. Flera olika studier rekommenderar paddling och stakning som skonsamma och effektiva träningsformer som förbättrar kondition, styra och balans hos personer med funktionsnedsättning. Dessutom visade träningen att den verkade positiv på viss form av nerv- och överbelastningsrelaterad smärta. Paddling resulterade också i positiva överföringseffekter på vardagliga moment som rullstolsåkning och förflyttning. 
Skribent: Björn Tingström
Epost: Adressen Gömd

Kolla in klubbens aktiviteter när det gäller:

Vill du paddla på egen hand?

 

Postadress:
Växjö KC - Kanot
Evedal Kanothuset
35263 Växjö

Kontakt:
Tel: 047010289
E-post: This is a mailto link