Hoppa till sidans innehåll
Foto: Jaan Eidevåg Kertin Sandh porträttet

Kerstin Sandh


En löpartjej med koll - Kerstin Sandh

Vi träffade Kerstin en måndagskväll. Måndag betyder träningskväll för Kerstin, men idag har hon kunnat tidigarelägga sitt träningspass för att få tid till ett samtal om sitt löparintresse.

Måndag, torsdag och lördag är fasta tider för löpning. 3 ggr/vecka är det som gäller för Kerstin och träningsdosen är densamma året runt.

 

"Jag hatade idrott"

 Jag var inte alls intresserad av idrott i skolan eller i mina unga år. Men år 1978 blev jag tillsagd av läkare att börja träna för att hålla mig frisk och kunna klara av mitt jobb. Så jag startade med styrketräning och med att börja springa år 1978. Sedan dess har jag hållit på. Till en början kunde det väl bli 2 km, men efterhand ökade passens längd, så att det (efter flytt till Växjö 1979) ledde fram till debut i Växjöloppet 1982.

 

Jag har en tvillingsjäl

Vid olika lopp, som t.ex Vårruset, kom jag i kontakt med andra tjejer och så växte vänskapen med andra löpare fram. Jag träffade Susanne (Johansson) och vi förstod ganska snart att vi var tvillingsjälar. Om man kan kalla några det, så är det just vi två. Vi har båda varit frisörer (själv har jag övergått till annat arbete), vi har barn som är lika gamla med mera. Och så tränar vi ihop och pratar hela tiden med varandra när vi springer. Det är alltid lättare att komma ut om man springer med en kompis. Vem vill vara den som ställer in ett träningspass, när det också påverkar någon annan.

 

Träning 3 ggr/vecka

Jag springer 14-17 km, tre gånger i veckan. Starten sker från bostaden och sedan ner till Växjösjön och så runt den med lite utvikningar. Jag gillar också att springa upp till Fyllerydsskogen och utnyttja spåren där, men nu har det varit svårt då ljuset saknats det senaste året i spåret. Men om sommaren försöker jag använda mig av VAIS-spåren.

Jag är mycket noga med att föra bok över mina pass. Totalt blir det c:a 200 mil per år. I år ligger jag lite över den träningsmängd jag hade ifjol vid samma tid (15 mil närmare bestämt). Jag klockar hur länge jag är ute och vill alltid vara lite bättre än vad jag varit förut, även om det så klart inte kan lyckas jämt. Under mina träningspass sliter jag ut två per skor per år.

 

Stockholm Marathon 2001

Min första mara som jag sprang tillsammans med Susanne var i Stockholm. Vi sprang i mål hand i hand! Bakom oss hade vi ett års målmedveten träning med långpass. När vi sprang i mål kom glädjetårarna. Tiden blev 4.00.29

Ett annat starkt minne är 3-milen på Lidingöloppet 2001, där jag fick silvermedalj på tiden 2.35.52. Men, som ni vet, så är alla målgångar något extra.

 

Mina tävlingar

Helst vill jag springa marathon och halvmarathon. Att springa korta lopp är hemskt, även om jag provar då och då, som t.ex. Personliga rekordens tävling på Värendsvallen. Mina bästa lopp har varit i Lidingö, där jag klarade medaljtiden på tremilsbanan och så maran i Kristianopel år 2002, med tiden 3.35. Mitt pers på halvmarathon är 1.39, satt i Jönköping 2001. Debuten på marathon gjorde jag i Stockholm 2001. Fram till idag har det blivit 16 maror.

Inför varje tävlingslopp gör jag upp en målsättning, med mellantider och allt. Jag måste ha det så, för jag är dålig på att hålla jämn fart. Skulle min planering brista och jag inte kan hålla mitt schema, så slutar jag att titta på klockan och vill heller inte bli påmind om tiden av någon utmed banan.

Jag deltar i 4-5 marathonlopp per år. Under fjolåret blev det Malmö, Stockholm, Öland och Växjö. I år har jag lagt till Kristianopel. Nu närmast väntar Bromöllamaran den 3 september.

 

Härligt med publiken

Publiken betyder mycket för mig under ett marathonlopp. I Stockholm finns det ju hejande människor överallt utmed banan. Så är inte fallet i t.ex. Kristianopel, men när det då plötsligt dyker upp klubbkamrater, som skriker på en, blir det en jättestor energiinjektion.

 

Så laddar jag inför ett lopp

Inför en mara tränar jag på måndagen och tar det sedan lugnt under veckan fram till helgen och loppet. Som specialladdning tar jag Vitargo under 3 dagar inför tävlingen. Under själva loppet har jag alltid eget vätskebälte. Oavsett distans bär jag det på mig. Det känns tryggt och som en del av tävlingsklädseln. Och en liten hemlighet, jag måste alltid knyta om skorna inför starten.

 

Underbart och skoj

Visst är det underbart att springa t.ex. ett individuellt Lidingölopp eller att kunna delta i en stafett tillsammans med flera andra i ett lag. En stafett är alltid skoj. Medlemmar med olika förmågor deltar i samma gemenskap och vi har skoj tillsammans.

 

Intervjun gjordes i november 2008.

 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 23:15

 

Press

 

Press

 

 

 

Postadress:
Växjö LK - Friidrott
Box 3007
35033 Växjö

Besöksadress:
Telekonsult Arena
35246 Växjö

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: [saknas] Information

Se all info