Hoppa till sidans innehåll

Rutiner


De allra flesta åkare är måna om kvalitén på sin träning varvid vi alla behöver följa ett antal lätta punkter.

 

Samling 

Åkarna samlas i omklädningsrummet 30 minuter innan träningspasset börjar.

Kom i god tid så att åkarna kan värma upp och töja kroppen ordentligt innan de går på isen. Minst 10 minuters uppvärmning enligt filmen som ni hittar på vår youtubekanal, "Uppvärmning WKK".

 

Efter avslutat pass stannar åkarna kvar för stretching i ca 15 minuter, följ filmen på vår youtubekanal, "Stretching WKK".  

 

Omklädningsrummet

Som förälder försöker du undivka att vara i omklädningsrummet, dels för att det blir trångt och dels för att ge de äldre åkarna möjlighet att byta om i lugn och ro. I den mån som finns försöker vi ha två omklädningsrum, ett där föräldrar är välkomna och ett föräldrafritt.

Omklädningsrummet skall hållas rent och snyggt. Plocka upp efter dig. Varje person ansvarar själv för sina saker. Tyvärr finns inte möjligheten att låsa omklädningsrummen.

 

Föräldrar på läktaren

De föräldrar som önskar titta på träningen ombeds sitta på läktaren för att inte störa åkarna och tränarna på isen. 

 

Knyta skridskor

I möjligaste mån ska barnen försöka knyta sina egna skridskor i omklädningsrummet. Det är bra om du som förälder tränar ditt barn på att knyta, dels för att barnet "växer" när hen kan klara det själv och dels för att det blir trångt i omklädningsrummet med både barn och föräldrar. Tränarna kan hjälpa de barn som inte klarar att snöra tillräckligt hårt.

 

De riktigt små nya nybörjarna som kanske inte vill bli lämnade i omklädningsrummet, då kan ni istället knyta på vid isen. Så fort de känner sig trygga med att bli lämnade i omklädningsrummet får ni gärna se till att de kommer dit.

 

Dricka och mat

Åkarna bör ha vattenflaska med sig ut till sargkanten, för att kunna dricka snabbt under träningspasset.

Intag av föda, exempelvis frukt, görs före eller efter träningen. Men tänk på att inte äta för nära inpå före träningen då åkarna kan få håll.

Åkarna får inte ha tuggummi eller godis i munnen under träningspasset. 

 

 

Klädsel

Åkarna bör ha varma kläder, gärna underställ samt ett relativt åtsittande andra-lager. Skälet till att tränarna inte vill se alltför stora och vida kläder är för att tränarna behöver kunna se alla kroppens vinklar och positioner för att eventuellt justera någonting i åkningen. Använd gärna fingervantar istället för stora tumvantar.

 

Vår ishall är ganska kall så det är viktigt att klä sig varmt. Flera lager på lager är bättre än tjocka overaller men det viktigaste är att du är varm och har bra rörelseförmåga.

 

Det är viktigt att ha håret uppsatt! Använd gärna pannband då det är kallt i vår ishall. 

 

Tävlingsdräkt

Anskaffas alltid i samråd med din tränare.

 

Hjälm

Åkare som ännu inte tagit alla sex konståkningsmärken måste ha hjälm.

Hjälmen kan tas av efter att alla sex märkena har erövrats samt att förälder haft en dialog med tränaren. 

 

Skydd

Skridskorna ska vara försedda med hårda skydd för skenan då de används utanför isen. När det är dags att kliva på isen (efter klartecken från tränare) skall skydden läggas på sargkanten då skydden ibland används i vissa övningar. 

 

Åskådare

Föräldrar, vänner, bekanta får självklart gärna titta på, men helst från läktaren. Då tar ni inte barnens fokus från oss tränare på isen. Alla avbrott från träningen innebär ett orosmoment för övriga i gruppen då en åkare åker in till sargen för att prata med någon.

 

Inga skor på isen

Vänligen respektera att isen inte får beträdas med skor.

Uppdaterad: 22 SEP 2016 12:45 Skribent: Jessica Gustavsson

Postadress:
Waxholms Konståkningsklubb - Konståkning
Susanne Karlsson, Överbyslingan 52
18594 Vaxholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info