Hoppa till sidans innehåll

Motorcykeln


Du behöver inte ha en raceklar hoj om du ska köra på bana. Så länge du har en supermotard av något slag, gatuhoj eller ej. 450 kubik är standard men en del tävlar med 125-250cc hojar, t.o.m på SM tävlingar. Ju större hoj desto tyngre blir det, speciellt på grusdelen på banorna. KTM 690/Husqvarna 701 är kanske gränsen Har du en cross så går detta att fixa genom att byta lite delar som gör att hojen går bättre på asfalt och klarar av att bromsa i lite högre farter. Vanliga modeller: Kawasaki KXF, Honda CRF, KTM SXF, Suzuki RMZ. Dessa är renodlade 450cc crossmaskiner som många bygger om för SM.

Fälg och däck

Det går bra att köra med med 17″ fälgar bak och fram men har du tänkt tävla eller köra mycket kan det vara värt att satsa på 16,5″ fram, då går det att komma över beg däck till bra priser. 16,5″ fram är det många som tävlar med. Däcken som används är slicks som har skurits (från fabrik eller hemma med däckskärare) för att få bättre fäste på gruset. Som nybörjare går det alldeles utmärkt att börja med gatlagliga däck med lite mjukare gummi. Prata med t.ex hojdack.se, dom har bra personal som gärna svarar på frågor. Det regnar en del här i Sverige tyvärr, vill du köra så mycket som möjligt och kanske t.o.m börja tävla är ett set regndäck bra att ha.

Bromsar

Kör du med en gatuhoj så har du säkert redan bra bromsar fram och ska du köpa nytt så finns det en del att väja mellan. Populära märken/modeller som går att köpa på många ställen är

  • Beringer 6 eller 4 cyl OK med tillhörande pump
  • Magura OK med 190 eller 195 pump
  • Brembo

En pumpstorlek på 12-14 mm brukar vara normalt för supermoto och ett broms-OK. Radiella OK är vanliga inom supermoto, det går att byta nedersta delen på gaffeln och få dit ett radiellt OK. Alternativt så finns det adapter till ditt original fäste.

Fjädring

På din gatuhoj kan du behöva vrida några snäpp för att göra hojen lite styvare. Kör du med crossfjädring så fungerar det till att börja med. Det som många gör är att lämna in dämparna till ”kunniga” som anpassar fjädringen för supermoto utifrån din vikt/körstil. Mycket av detta går att köpa begagnat för bra priser för den som letar, både i Sverige och utomlands. Bra sidor med supermoto tillbehör:

Det finns flera andra märken och modeller, här har vi bara listat ett par populära modeller som är vanliga och som går att hitta begagnat.

Fixa till hojen för banan (Regler)

För att kunna få köra din hoj på banan måste vissa saker vara uppfyllda. Detta är krav om du ska köra på visa banor eller tävla. Vill du prova på att köra på bana så kanske du inte behöver göra allt. Oftast kan det räcka med att du byter kylvätskan och har uppsamligskärl. Det bästa är att höra av sig till någon ansvarig för resp bana och fråga. Vad som måste göras åt motorcykeln för att få den godkänd för tävling regleras i kapitel 4 av SR (Specialreglemente) för supermoto. Svemo reglemente.
För att du skall vara helt säker på att din motorcykel uppfyller dessa regler läs noga igenom reglementet då alla detaljer inte beskrivs här.

LJUDNIVÅ

Max ljudnivå är 115db/A

KYLVÄTSKA

Användade av glykol är förbjudet och endast tillsatsmedel för korrosionsskydd är tillåtet, t.ex vattenpumpssmörjning/watervetter.

HANDTAGSSKYDD

Handtagsskydd är obligatoriskt över koppling och handbroms. Skyddet ska ha två fästpunkter, en innanför handtaget och en i styrändan.

UPPSAMLINGSKÄRL

Uppsamlingskärl för bränsle och olja från luftningsanordningar eller olja som kan evakueras ur motor och/eller transmission är obligatoriska. Likaså är uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten för bränsle, olja och kylvätska skall vara minst 0,5 liter. Vevhusventilation skall antingen ledas till luftbox eller ventileras via ytterligare uppsamlingskärl.

NAJNING

Alla skruvar och muttrar som om de lossnar kan förorsaka oljespill, skall vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm. Även bromsokens fästbultar skall vara låsta med låstråd.

KRASHPUCKAR

Krashpuckar på hjulaxlar, fotpinnar och styrändar är inget som föreskrivs i SR. Däremot kan arrangörer, klubbar och banägare kräva detta via separat anmodan.

Börja tävla

Lite om att ta nästa steg. Som nybörjare så behöver du inte vara ett underbarn för att deltaga i tävlingar. Det finns idag en ”Open” klass för dig som är ny inom sporten. Åk och kör på bana när det är träningstid. Lär känna folket och ställ dina frågor, de kommer att hjälpa dig. Ett gott råd är att åka och träna på aktuell bana innan tävlingen går, det kommer att underlätta… Tävlingar brukar vara ett eller två dygn. Dag 1 fri träning. Dag 2 (Träning-kval-race). Tävling är lite dyrare jämfört med träning, men också mycket roligare. Du kommer att utvecklas som förare och ha en väldigt rolig dag.

Tips och råd:

Börja med att prova några gånger, när du väl fastnar för sporten är det värt i att spendera i följande:

Däckvärmare

Förlänger livet på dina däck och du kan dra fullt från början. 2-4k kr

Mekpall/mc lyft

Har du en lätt hoj är mekpallen billig och enkel, hojen står stadigt. Passa dig för billiga mclyft, de är klena och böjer sig.

Transport

Du kommer inte att orka köra till och från banan med hojen varje gång, supermotokörning är aktiv körning och du kommer att bli trött. Det kan vara en bra ide att köpa ett släp eller att hitta en prisvärd skåpbil.

Elverk

Dina däckvärmare behöver el, tyvärr finns inte detta på alla banor. 2kw räcker. Pris från 2k-16k Är ni flera som ska börja köra, kan det löna sig att gå ihop och köpa gemensamt: transport, elverk, tryckluft, verktyg mm. Det är lite av en investering när man börjar men det lönar sig.

 

info från www.supermotosweden.se

 

Uppdaterad: 08 MAJ 2018 12:43 Skribent: Johanna Karlsson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Mälardalens MK - Motorcykel och Snöskoter
Energigatan 1
73339 Sala

Kontakt:
Tel: 0723951774
E-post: This is a mailto link

Se all info