Hoppa till sidans innehåll

Segelflygmuseum


Segelflygmuseet är 2020 nu endast öppet lö-sö 19-20 sept 11-18.
Öppnar igen på helger from 1 maj och sedan heltid from 1 jun-22 augusti. Därefter helger.
Bokning av grupper kan ske på andra tider efter överenskommelse. 
Detta och andra frågor besvaras enklast vi email på   This is a mailto link

 Flygbara som finns i museet 2020

SE-TAB          Bergfalke II/55

1959. Tvåsitsigt skolflygplan från Tyskland med klassisk ”kantig huv”. Byggd i trä, stålrör och duk. Spv 16,6 m. Glidtal 1:28.


 

SE-SMM        Schweizer 2-22E

USA-byggd i stålrör, duk och aluminium. Sveriges första tvåsitsiga skolflygplan (1947). Glidtal 1:17, spv 13,1 m!

   Schweizer 2-22E


 

SE-SMH         EoN Olympia

Ensitsig. Engelsbyggd 40-talare i trä och duk. Glidtal 1:25, spv 15 m. Fin i termiken. Tysk konstruktion 


 

SE-SML          Grunau Baby IIB-2

Ensitsig. Tysk 30-talskonstruktion byggd i Danmark 1943 i trä och duk. Glidtal 1:17. Spv 13,2 m. Troligen det segelflygplan i världen som det byggts flest av (>6000).

 


 

SE-SZY           PIK16C Vasama

Ensitsig finskbyggd 60-talare i trä. Glidtal 1:34. Spv 15 m. Varit med på VM 1965. Tillhör den sista ”trägenerationen” innan plasten tog över. 

 

SE-SZY


 

SE-ADP Granau ESG-31

Byggt av Edmund Schneiders fabriki Tyskland 1932 . Planet är byggt i trä med delvis dukkläda vingar.

Spännvidd.     16 m

Längd             6,60

Tomvikt         150 kg

Glidtal vid 60km/h  1:23

 

SE-ADP


 

SE-TFY SF 24B Motorspatz I

 

Tillverkad 1963 av Egon Scheibe, Dachau Tyskland

Hirth Solo motor 560A 4 cyl tvåtakt. 25hk. Bränslemängd 16 l.  Glidtal 1:20 Max fart 160km/h i lugn luft.

 

SE-TFY


 

SE-SDX      Moswey III

Högvärdigt s.k. måsvingat Schweiziskt prestationssegelplan. Ett av de vackraste som konstruerats. 

 

 

SE-SDX


 

 

Flygbara som finns i förråd som med viss insats kan göras flygbara.

SE-SHG          Olympia Meise

Svenskbyggd av Sigurd Larsson 1951. Glidtal 1:25, spv 15 m.

 


 

SE-SZT           K8b

Tyskbyggd ensitsig 50-talare i trä, stålrör och duk. Spv 15 m, glidtal 1:25.

 


 

SE-SFE           Grunau Baby IIB-2

Svenskbyggd 30-talare i trä och duk. Glidtal 1:17, spv 13,6 m

 


 

SE-STF           Kranich IIB-1

Museets pärla! Svenskbyggd klassisk 30-talare i trä och duk. Tvåsitsig för prestationsflygning.  Glidtal 1:24. Spv 18 m. Renovering beräknas klar 2022.

 


 

SE-SMK         Slingsby T21.

Tvåsitsigt engelskbyggt skolflygplan i trä och duk. 40-talare med open cockpit och sitsarna sida vid sida. Spännvidd 18 m, glidtal 1:20. Ex Royal Air Force. Renovering beräknas klar 2022.

 


                    

SE-SYY           Bergfalke II/55

1959. Tvåsitsig skolflygplan från Tyskland med klassisk ”kantig huv”. Byggd i trä, stålrör och duk. Vinschkoppling. Spv 16,6 m. Glidtal 1:28. Skall avlösa SE-TAB 2021 som vårt 1:a flygplan.

 


 

SE-TKO          Ka6CR

Tyskbyggd ensitsare i trä och duk. Populär 60-talare med goda prestanda. Spv 15 m med Glidtal 1:29. Renovering pågår och beräknas klar 2023.

 


 

SE-UEO         Bergfalke 3,5

Framkropp ungefär som Bergfalke 4. I övrigt Bergfalke III med DFS bromsar. Spv 16,6 m. Glidtal 1:28. Byggd 1965.

 


 

SE-SWF         L-Spatz 55

1958. Dukklädd stålrörskropp, vingar i trä och duk. 15 m spv. Glidtal 1:27. Tysk konstruktion byggd av Scheibe Flugzeugbau.

 


 

SE-                 SZD22C Mucha Standard

Polsk konstruktion från 50-talet i trä och duk. 

 


 

SE-TDU          SF27A

Byggd 1965 av Scheibe.  Dukklädd stålrörskropp, vingar i trä och duk. 15 m spv. Glidtal 1:34. Vinge med Wortmann laminarprofil FX 61-184. Det s.k frimärksflygplanet.

  


 

 

 

Ej flygbara i förråd

Kommer senare

Uppdaterad: 06 SEP 2020 18:17 Skribent: Björn Magnusson
Epost: Adressen Gömd

Retro-cupen RST

 Retro-Cupen

Länk till Retro-Cupen 


Dansk Svaeveflyvehistorisk Klub

Dansk Sväveflyg Historiska förening 

 Länk till DaSK


Segelflyget

Länk till Segelflyget

Postadress:
Segelflygets Veteransällskap - Flygsport
Box 750
52122 Falköping

Kontakt:
Tel: 0703428161
E-post: This is a mailto link